Creatieve Naai Uitdaging met Stoffenfeest en Mamarieke (part I)

Als er 1 challenge is die ik altijd al top vond, dan was het wel eentje waarbij mensen mekaar enkele criteria gaven om iets te naaien. Ik vind zulke opdrachten echt leuk omdat je hier heel creatief mee kan zijn. De criteria kunnen door verschillende personen anders geïnterpreteerd worden, je combineert zaken die je normaal niet zou combineren, je moet soms uit je comfortzone treden,.......

Eerst en vooral nog eens een welgemeende dikke merci aan Guus (Stoffenfeest) en Marieke (Mamarieke) om het geheel te organiseren. Meer dan 100 dames die zich inschreven, het is niet niks hé....

Deze lieve dames hebben ons per 2 gekoppeld, mijn criteria-maatje was Aukje Leufkens van Sew Cucio . De opdracht was simpel, criteria-maatjes geven mekaar 2 criteria en Guus&Marieke zorgen voor een derde.

Wat ik kreeg :
- Gebruik 2 of meer stofjes 
- Gebruik een patroon dat je dit jaar aankocht.
- Gebruik paspel.




Op zich leuke criteria, maar het jaar is nog niet zo heel lang bezig, dwz dat ik "nog maar" 2 patroontjes kocht dit jaar. Dus het zou een tas of een jurk worden.... Gezien ik  mezelf de opgave gaf om 5 nooit eerder gebruikte patronen te gebruiken alvorens ik een nieuw mag aanschaffen mocht ik nog geen nieuw kopen. Ik zit nu aan 4 dus nog ééntje te gaan.

Een tas wou ik niet maken voor deze challenge dus het werd de Palma dress (of beter gezegd la robe Palma) van Anna Rose Patterns.

Mijn eerste versie zie je hier op de snel-in-de-onafgewerkte-keuken-gemaakte-niet-zo-flatterende-foto.



Palma dress(AR patterns)
viscose met magnolia's (stoffenmarkt Maastricht)
Ik ben vaak positief over patroontjes , of ze nu moeilijk zijn of niet, maar helaas is dat niet echt het geval bij dit patroon. Anna Rose patterns heeft enkele patroontjes naar het Engels vertaald, de Palma was echter enkel in het Frans bestelbaar. Ach ja, geen probleem, Deer&Doe maak ik ook met Franse uitleg. Maar toen ik het patroon kreeg was ik teleurgesteld, geen mooie tutorial met afbeeldingen maar gewoon enkele stapjes onder mekaar op 1 à 1.5 A4'tje.
Gelukkig was het wel een zeer simpel patroon en deed ik het op mijn manier. op zich wel geslaagd maar ik was geen fan van de aangeraden tailleband met brede elastiek.

Ik moest natuurlijk rekening houden met de 2 overblijvende criteria waardoor ik besloot hier en daar het patroon te "tweaken".

Combineer minstens 2 stoffen .... oei oei moet ik even uit mijn comfortzone??? 
Ik speel het meestal op safe en probeer niet veel te combineren, soms wel is met een effen stof  (voor de meisjes, voor de voering,...). Gezien ik het met deze jurk moest doen en geen held ben in prints combineren ging ik voor een rode crepe gecombineerd met een een witte viscose die met rode lippen bedrukt was. 

Zoals ik reeds aangaf heb ik het patroon aangepast :
  • Bovenpand werd 3 cm verlengden onderpand werden verlengd gezien de tailleband werd     vervangen dooreen tunnel met een touwtje.
  • De hals heeft geen beleg want ik heb voor het derde criterium met paspel gewerkt
  • De mouwen hebben geen omslag maar kregen een klein boordje met paspel tussen.

En Tadaaaaaaaam dit is het resultaat ..... 

Met wat hulp van de kinderen en zelfontspanner hebben we weer zeer natuurlijk en lekker overbelichte foto's, maar , laatste dag van de challenge zijn ze toch maar online geraakt :-) 







Paspel in de mouwboordjes :-) 







Reacties

Een reactie posten

Populaire posts